Avanza

Underrubriker

tisdag 15 maj 2018

Portföljen ska vara som ett långkok

Det har blivit ett litet upphåll i skrivandet under en vecka då jag har åkt iväg till lägenheten på Österlen för lite avkoppling över Krist himmelfärdshelgen. Med tanke på att börsen var stängd ett antal dagar och andra roliga aktiviteter infann sig, kom jag helt enkelt av mig i skrivandet.

Självklart har jag kollat till aktieportföljen lite snabbt (svårt att låta bli), men just nu så följer den planen och det känns skönt att veta att man inte behöver sitta uppkopplad framför skärmen hela tiden börsen är öppen.

Jag har en bakgrund som revisor och jag kommer ihåg en gång när jag var ganska nybakad i yrket och skulle gå igenom balansräkningen med ekonomichefen på ett av bolagen som jag var med och reviderade. Det hade varit rejäla svängning i leverantörsskulder mellan åren och jag frågade CFOn vad det berodde på. Då tittar han på mig och säger;

"- Du vet, ibland går det upp och ibland går det ned."

Det var hans enkla analys. Jag fick dock klämma honom på lite mer info innan jag fick ihop min analys. Men just det här att ibland går det upp och ibland går det ned och så länge trenden är åt rätt håll behöver man inte oroa sig så mycket för portföljen. Det räcker om man är där och kollar till den lite. Portföljen har plötsligt blivit som ett långkok!


Tidigar idag lufsade ned till fiskaffären i hamnen och köpte lite inlagd strömming och matjesill. Med kokt potatis och en kall öl blev det en toppenlunch. Snart dags för att åka iväg till golfbanan och gå en 18-hålare. Det är så här ekonomisk frihet ska se ut!

4 kommentarer:

  1. Även jag har kopplat bort börsen senaste 1-2 veckorna och jag har kommit till insikt att det faktiskt är lite skönt med ett avbrott. Som du skriver så väl, min portfölj är som ett långkok som sköter sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Man inser hur skönt det är att kunna vara ifrån portföljen och att den sköter sig själv. Det är fördelen när man har lyckats jobba med att få ner risken i portföljen.

      Radera
  2. Bra inlägg och sunda tankar! Det är skönt att släppa tankarna kring börsen helt ibland.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Man känner att det behövs och sedan är en av tankarna att portföljen ska vara så stabil att den klarar av att sköta sig själv.

      Radera