Avanza

Underrubriker

lördag 7 april 2018

Mitt bästa träningstips

Inlägget innehåller affiliatelänk från Bokus


I veckan lyssnade jag på Framgångspodden med Axelander Pärleros på väg till och från jobbet. I avsnitt 172 pratar han med Anders Hansen, som har skrivit boken Hjärnstark (affiliatelänk).

I den berättar Anders om hur viktigt det är med regelbunden träning och hur det stärker hjärnan. Utan denna träning kommer vår hjärnkapacitet att minska för varje år som går. När man rör på sig blir man inte bara piggare och alertar, utan det påverkar även koncentrationen, hur man mår, minnet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten. Ett klart intressant avsnitt och det fick mig att tänka på att det är viktigt att investerar i själv och att jag måste ta tag i träningen igen.

Tränade mycket förut


Jag tränade väldigt mycket för några år sedan. Mellan 2014-2016 har jag gjort 2 Svenska Klassiker, 1 halv Ironman, 1 maraton och diverse andra lopp. Snacka om att investera i träning! Träning har med andra ord varit ett naturligt inslag i vardagen. Men förra året var tanken att det skulle bli ett viloår, med ca 3 lugna pass i veckan. Kroppen var ganska trött och samtidigt växte aktieintresset. Som ni förstår, blev träning inte lika prioriterat. Problemet med träning är att du måste investera i den regelbundet.

Dags att ta tag i träningen igen



Poddavsnittet med Anders fick mig att tänka till och på lördag hade jag bestämt att jag skulle ut på en löprunda. Jag gillar verkligen lördagar, särskilt när man inte ska iväg på morgonen utan kan äta frukost länge (läs 2 timmar) samt läsa igenom SvD, Di, diverse bloggar samt fundera ut veckans Stryktips.

Tidigare har jag aldrig haft musik eller liknande i öronen när jag sprungit, men har börjat med det. Insåg nämligen att det är ett perfekt tillfälle att lyssna ikapp de poddar som man inte hunnit lyssna på. Gillar att multitaska om jag kan.

Idag blev det Fill or Kill podden, avsnitt 155, där de pratade om H&M, Trumps tullar, Facebook/Twitter skandalerna. Gillar deras rappa dialog, vilket underlättar när man är ute och joggar. Det blir helt enkelt lite lättare då.

Lyssnar ni på något när ni är ute och springer? Vilka poddar tycker ni är bra? Hur investerar ni i er själva? Kommentera gärna i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar